Saturday 28 January 2012

Penanaman Anak Benih di Tanah Gambut

Sebelum ini saya ada bercerita tentang penanaman di dalam Menanam Anak Pokok Sawit(normal) jadi dalam entry yang ini saya cuba la ceritakan beberapa teknik penanaman di tanah gambut. kaedah yang sering di gunakan di kawasan tanah gambut adalah tanam lubang di dalam lubang (hole in hole).Selain itu terdapat juga teknik penanaman condong(Slanting hole Planting) dan akan saya ceritakan pada akhir entry ini.

Hole in Hole

Teknik ini sering dipraktikkan di ladang mengikut tahap kedalaman gambut di kawasan ladang dan berikut adalah kaedah di tanah gambut:

kaedah penanaman di tanah gambut


Gambar di atas menunjukkan rupa teknik hole in hole.. selalunya akan menggunakan mesin excavator yang telah diubahsuai jengkautnya. ini akan memadatkan tanah di sekeliling titik tanaman terus mampu melambatkan masalah pokok sawit condong.

Slanti Hole Planting Technique

Jika kawasan sawit itu tidak dimampatkan teknik tanaman condong ini disyorkan. condong bukan sebarang condong tapi hendaklah condong sehala. Masalah besar di kawasan tanah gambut ini adalah pokok sawit yang sering condong(leaning palm). dengan teknik ini tidak juga dijamin pokok sawit kita tidak akan condong tapi, masalah pokok tumbang dapat dikurangkan, dan pokok sawit dapat dirancang arah tumbangnya dan tidak mengganggu lorong tuai/parit dan pokok lain.



No comments:

Post a Comment