Saturday 28 January 2012

Masalah Kekurangan Nutrien Utama

Dulu masa berbincang dengan sekumpulan pekebun pekebun kecil, selalu saya bertanya kepada mereka macam mana kita nak mengenali pokok kita "kurang makan" atau kekurangan nutrien lah tu... tidak kurang ada yang tahu, dan ada tidak tahu.. golongan yang tidak tahu ini biasanya hanya akan bertindak apabila sawit sudah tidak mengeluarkan hasil dan sudah teruk... entry berikut saya nak kongsikan kekurangan nutrien utama pada sawit



Nitrogen berperanan dalam membantu proses fotosintesis dan kesegaran pokok. jadi tidak hairanlah mengapa pokok sawit yang kekurangan Nitrogen akan kekuningan. Baja UREA adalah baja utama untuk mengatasi kekurangan nutrien ini.


Kekurangan nutrien ini amat sukar untuk dikesan, malah oleh pakar juga jika melihatkan dari fizikal luaran, dari daun la tu. Cara untuk memerhatikan kekurangan nutrien ini hanyalah dengan pemerhatian kepada daun lalang di sekitar. jika daun lalang bewarna keunguan, maka pokok anda kekurangan Fosforus. Nutrien ini berperanan dalam fotosintesis, memindahkan tenaga dalam tumbuhan dan pertumbesaran. Baja yang digunakan jika kekurangan nutrien ini adalah dengan menabur batuan fosfat.


Potassium atau Kalium ini berperanan dalam membawa makanan, mengaktifkan enzif, ketegangan air dan ketahanan melawan penyakit. sumber nutrien boleh didapati dari abu tandan.

Kekurangan dalam nutrien lain akan saya masukkan dalam entry yang lain atau masukkan saja dalam entry yang ni... 


2 comments: